על כוחו של רמזור אדום

כשגילה ואליהו נכנסו למשרד, היה ברור מי מה: גילה חיכתה
להזמנה לשבת, עטופה במעילה, כי לא קיבלה הוראה
להסירו.
אליהו השליך את המעיל על כיסא סמוך, התיישב
ברווחה, והחווה בידו לגילה בתנועה גדולה ומזמינה
שתתיישב על הכיסא שלידו עמדה. גילה המאופקת
עדיין היססה. אליהו משך אליו וגרר את הכיסא
המיועד לאשתו, כמי שרגיל לביישנות שלה, ומרגיש
חייב לדאוג לה, לחלץ אותה ממבוכתה.
בהורים האלה היה קסם מיוחד, השמור לאנשים פחות
סטנדרטיים.
הם הציגו בפניי 4 ציורים של שמריהו בנם, בן ה- 5 ילד
טוב וחכם מחוכם. הציורים לא היו מה שאני מבקשת
בכדי לתת אבחון מדויק, אבל הם באו מרחוק, והם
פה, כך שעלי לשאוב מהציורים שהביאו את כל המידע
שאפשר.
אימו של שמריהו סיפרה שהוא ילד טוב ונבון, אבל לאחרונה מאד
לחוץ ועצבני. דורש בתובענות שרצונו ייעשה –ובדיוק כפי שהוא
מגדיר אותו, ולפרטיו !! היכן שמריהו הזהיר, האח הגדול הטוב
שהיה בעבר, תהתה גילה.
אז מה רואים בציורים? רעם אליהו. )התברר שזה קולו הטבעי.(
הוא חיכה לחוויה אצל הגרפולוגית, סוג חוויה שעדיין לא התנסה
בה, והיה להוט לפענח את התופעה. עכשיו אליהו היה כבר קצר
רוח לראות מה אני יודעת. או לא יודעת? כן, גם זו תהיה התנסות
שהוא יוכל לנתח את סיבותיה ולהבין את גורמיה, כי הוא חכם,
יותר מכולם זה בטוח, ולחזור ולספר לאחיו ולשכן, לחברים ולבן
דוד, מה ואיך.
אחרי מספר דקות במשרד לא היה ספק- האבא הזה אדם מבריק,
שחי עם הפרעת קשב וריכוז עם תזזיתיות-יתר. לא מטופל. הוא
החליף כל הזמן את תנוחת הישיבה, וריקד על כסאו, בלי להתייחס
לגבולות.
וגילה? גילה מתמודדת עם אליהו הכל יכול… מושכת את החבל
לכיוונה, מכווצת, בולמת ומאטה את הקצב, מתייחסת לניואנסים
הדקים ביחסי אנוש, מקנה לילדים הרגלים קבועים, ונצמדת
לנהלים. כללים הם מה שמאפשר להשתלט על החיים הסוערים
שמייצר אליהו.
בכל ארבעת הציורים שהביאו ההורים האלה, בהם צייר שמריה
באופן חופשי ולא על פי הוראה, קיימת רמת הסמלה
גבוהה מאד. שמריהו זוכר פרטי פרטים מהמציאות
סביבו, ומסוגל להעביר את ההתרשמות שלו לדף. אכן,
ילד חכם ועירני.
אבל הדבר היותר מעניין היה, שבכל ארבעת הציורים
מופיע הרמזור.
כאן מצאנו קצה חוט. מבחינת ההסתכלות של ילד,
שוודאי מבוהל מההתנהלות חסרת הגבולות של אביו,
הרמזור הוא היחיד שמולו אבא ממושמע ועוצר. לדידו
של שמריהו, הרמזור הוא מכשיר שימושי מאד. מה שלא
מצליחה אמא ולא סבא, מצליח הרמזור המאיר הזה. ויש
המון רמזורים בסביבה, ולכולם אבא שומע.
שמריהו הפך למעריץ רמזורים, וחוזר שוב ושוב על
החוויה שלו, שאפשר, ויש מה שמרסן את אבא.
וכאן הייתה חובה להתייחס לאווירה שבה גדל שמריהו,
ולהשלכות שיש לעובדה שאבא-אליהו לא מטופל. אבא ובעל עם
מזג כה סוער והמון ביטחון עצמי, קובע סביבו מציאויות שאולי לא
נבחרו מרצון. לא שלו ולא של סביבתו. ההשלכות נוגעות לצורת
המערכת הזוגית, לחינוך הילדים, ולא רק של שמריהו. כמובן, אם
אליהו לא מטופל יש לכך סיבות וגורמים. צריך להבין מה המחיר
שהוא מרגיש שישלם, תחת טיפול תרופתי. גם לכך יש השלכות,
ומשמעותיות.
המטרה בפגישה, הייתה להביא למודעות ולא להחליט במקום אף
אחד, מה צריך לעשות. פגישה של שעה יכולה במקרה הטוב )ויש
מקרים טובים רבים ב"ה( להניע את הנבחן לשיפור בו הוא מעוניין,
להאיר היטב את הדרך, אבל ברור שיש לעבד את התובנות שעולות
מהאבחון, וביסודיות.
זו הסיבה שחשוב מאד להקליט את הפגישה, לשמר תוצאות אבחון,
ולחזור ולשמוע ולשכתב את מהלך הדברים והתכנים שעלו. זו
הדרך למקסם את התוצאות, ולכבד את ההשקעה.
דו"ח בדף שנשלח ללא שיחה, ללא הנעה לשינוי או נגיעה במיתרי
הלב, מתאים לתחום העסקי. מעסיק רוצה לדעת באופן מתומצת
על תכונות המועמד הנוגעות למשרה שהוא מציע. וועדת קבלה
מעוניינת לשלול נטיות בעייתיות, ואז, דו"ח כתוב הוא פתרון
מעולה. אבל כאשר נדרש שינוי או שיפור, הדרך חייבת להתאים.