התאמת תחום מקצועי דורשת כלים להערכה והכוונה. יש כמה שיטות בפסיכולוגיה להערכת האישיות- שאלונים, ומבחני השלכה.
בשאלונים כאלה או אחרים בהם האדם עונה בעצמו על שאלות. אם כי גישה זו גורסת שהאדם הוא מקור הימן לגבי עצמו, רבים משוכנעים שאין אדם יכול להיות אובייקטיבי בשיפוטו העצמי.
במבחני השלכה -מדובר בתמונות, מעורפלות צורה (או פחות אבל מייצגות דילמה) מבוססות על פרשנות על פי תיאוריות מיושנות בפסיכואנליזה, שכבר אינן מקובלות. מבחן בו האדם מצייר בעצמו יותר רלוונטי ונמצא בשימוש בתחום התעסוקה.
מלבד אלה, קיים האבחון הגרפולוגי. יש גם אבחון על פי האסטרולוגיה
המבחנים הפסיכולוגיים נסמכים על גישות מדעיות שונות, כגון תיקוף תוכן, ניתוח גורמים, ועוד- ולא נכנס לזה בכתבה זו.
במבחנים המבוססים על דיווח עצמי קיימים באופן טבעי הטיות ועיוותים בדיווח העצמי. לכל נבחן קיים סגנון תגובה אחר, ורצון (גם אם לא מודע) לצאת אישיות מוערכת ומקובלת חברתית. במבחנים נקטו בשיטות שונות בכדי להתגבר על ההטיות השונות. למרות זאת, בסוף, אי אפשר באמת לעקוף את הטיות הנבחן, וכל המבחנים הנשענים על דיווח עצמי לוקים גם בחסרונות.
מבחן הולנד, הוא שאלון מקובל בתחום. המבחן מאפשר להגדיר שישה סוגים עיקריים של אישיות הנקשרים לנטיות ובחירות תעסוקתיות. הוא מציע 6 סוגי טיפוסי תחומים מקצועיים ומצליח באבחנה.
ביצועי – נוטה להתערב פיסית במה שהוא עושה
חקרני – חותר לידע ומידע
אמנותי מתבטא באמצעות אמנויות לסוגיהן
חברתי – פעילויות שדורשות מעורבות עם אחרים, שואף לתמוך ולסייע
יוזמתי – מסמן מטרה וחותר אליה בנחישות. הוא לוקח אחריות
מנהלתי – מכבד נהלים ונורמות, הוראות וכללים
לבסוף ממליץ הולנד איזה מקצועות יתאימו לכל טיפוס. הרשימה קצת מצחיקה עבור הציבור שלנו. פגשתי אישה חרדית מכובדת בת 55 שמבדק הולנד המליץ לה לשמש כרבת יישוב 😊, להיות מרצה בשלושה מקצועות אקדמיים מסוימים בלי לחשוב באיזה גיל תגיע לתואר שלישי, וללא התחשבות בתחום השכלתה הקודמת. כמובן גם לא נבדקו רמת הנחישות שלה להתמודד עם לימודים תובעניים, ולא כל תכונה חיונית אחרת. "לא נורא", אמרה הסבתא הנחמדה הזו "תמיד עדיין אוכל לבחור בהצעה אחרת שהולנד הציע לי- להיות וטרינרית, ובגיל 65 לטפל בציפורניו הפצועות של דב צפוני או להרדים אריות ששיניהם כואבות…" בקיצור, גם עם תוצאות מבחן הולנד יש להיוועץ ולקבל הכוונה ראויה ואישית.
בסמינרים של בית יעקב נוהגים להיעזר במבחני תיל. זהו פיתוח של חברת תיל אינטרנשיונל. הנושאים שמופיעים ידועים מראש. במבחן ללימודים יופיעו הקבלות מילוליות, סדרות חשבוניות, שאלות חשבון, סדרות צורניות, אוצר מילים, שאלות הגיון, הבנה טכנית והסקה מתרשים. למבחן הזה אפשר להתכונן, אבל לא חייבים. תוצאות המבדק תקפות ל3 שנים. אנשי מקצוע סבורים שמבחן תיל מצליח לדייק עם בעלות הראש המתמטי-אנליטי, יותר מאשר עם היצירתיות וההומניות בעלות הגישה החברתית.
למבדקים נוספים, חלקם מקוונים, חלקם חסרי אחריות, לא נתייחס בכתבה זו. כן נתייחס לשיטת אבחון הרבה פחות מסורבלת, פחות מטריחה, ולכן הרבה יותר זולה:
הגרפולוגיה, המסתמכת על אבחון כתב יד וציורים שנעשו על ידי הנבדק, אבל לא נשענת על דיווחיו.
היתרון הבולט בייעוץ גרפולוגי הוא ראיית המכלול. כאשר קיימים כישרונות או אפילו כישורים, אבל יש תכונה או מצב זמני שלא יאפשר להשיג את המטרה- באבחון גרפולוגי דבר כזה יבלוט, אבל לא יקבל ביטוי בהרבה אבחונים אחרים.
לדוגמא, הגיעה אלי בת בי"ג, בעלת חשיבה ריאלית ואינטליגנציה גבוהה, בת שבתיכון הצטיינה ביותר, אבל נכשלה במסלול התובעני שלקחה. התעלומה נפתרה באבחון גרפולוגי. בכתב ידה ניכר משבר רגשי משמעותי, אותו ניסתה להסתיר. בסמינר היא הצליחה להסתיר רק למחצה. הוריה העסוקים סמכו על הבת המוצלחת, ולא היו ערים לכך שהבת לא מסוגלת כרגע להתרכז בלימודים, וזקוקה לתמיכה.
כיון שכתב היד נוצר במוח, הגרפולוגיה מיטיבה לאבחן חוזקות ויכולות לצד מעכבים וחסרונות, ומאפשרת לראות לצד זה גם תנאים נוספים להתאמה: אחריות, נחישות להתגבר על מכשולים, יצירתיות ומעוף, תיעדוף נכון, יכולת למצוא פתרונות, התמודדות במצבי לחץ, פניות ללמידה, ועוד.
הגרפולוגיה מזהה בקלות קשיים בקשב וריכוז, קשיי למידה או קשיים בתקשורת. עם זאת, לאחר שמזהים את הבעיה, כדאי לטפל אצל מי שזה ספציפית המקצוע שלו. באבחון הגרפולוגי יקבלו ביטוי- חרדות, אסטניסטיות קיצונית, מנהיגותיות בולטת, ונטיות אחרות שישפיעו רבות על הבחירה המקצועית של הנבחן. לדוגמא, בת עם חרדה חברתית לא תוכל להיות מורה. היא גם לא בנויה לפרזנטציות ולתפקידים שדורשים מו"מ או מגע רב עם ציבור.
בגרפולוגיה יש דגשים מקצועיים שונים. מי שעוסק בהשוואת מסמכים וגילוי זיופים, ועובד עם מעבדה, שונה בתכלית מגרפולוג שהרקע שלו ייעוץ חינוכי. לפנות לגרפולוג שחסר ידע וניסיון בהכוון תעסוקתי וייעוץ מקצועי, זה בערך כמו לפנות עם בעיה ברשתית העין… לאורטופד.
ציור:
בת ה26 מבקשת הסבה. למרבה הצער היא הצליחה בלימודי המקצוע שבחרה, ומאוחר יותר גילה שאין לה סבלנות לעבוד בו… ניכרים יכולת אלתור גבוהה, ספונטניות, ויצירתיות מפותחת, עם יכולת להשתלב בקבוצה. העיסוק שלה חייב להיות עם שינויים תכופים. הדרכת ספורט מסוגים שונים, והידרותרפיה, בו היא המרכז, התווספו למקצועה.